+48 796 668 803 rafalziolkowski@o2.pl

Żylaki

Żylaki kończyn dolnych są problemem nie tylko kosmetycznym, ale przede wszystkim medycznym. Stanowią jedno z najpopularniejszych schorzeń układu żylnego i częściej dotykają kobiety niż mężczyzn. Cierpią na nie pacjenci z miasta Łodź i okolic, szczególnie Ci, którzy mają siedzący lub stojący tryb pracy.


Jak powstają żylaki

Nieprawidłowo funkcjonujące zastawki w żyłach czy osłabione ściany naczynia żylnego prowadzą do cofania się krwi w żyłach (refluksu). Niewydolność ta prowadzi do powstania obrzęków kończyn dolnych oraz innych przejawów przewlekłej niewydolności żylnej.

Objawy, które nasilają się w godzinach wieczornych lub po kilkugodzinnym przebywaniu w pozycji stojącej lub siedzącej:
  • uczucie ciężkości,
  • męczliwość kończyn,
  • bóle i obrzęki w okolicach kostek i stóp,
  • nocne kurcze,
  • krwawienia ze zmienionych chorobowo żył.

Rodzaje żylaków

Pierwotne

Są uwarunkowane genetycznie, a powodowane trybem życia pacjenta (siedząca, stojąca, ciążka fizyczna praca, przebyte ciąże, mała ilość regularnego ruchu, otyłość, dieta uboga w błonnik).

Wtórne

Powstają w skutek przebytych operacji lub chorób, które powodują zastój krwi w naczyniach krwionośnych. Mogą one powstawać również na skutek zapalenia żył głębokich, które może prowadzić do zespołu zakrzepowego.


Metody leczenia żylaków

  1. Stosowanie leków flebotropowych poprawiających funkcje mikrokrążenia, zmniejszających przepuszczalność naczyń.
  2. Noszenie odzieży uciskowej o stopniowanym uścisku, tzw. kompresoterapia.
  3. Skleroterapia.
  4. Leczenie laserowe.
  5. Wewnątrz żylne metody leczenia żylaków kończyn dolnych.
  6. Leczenie chirurgiczne.

Profilaktyka

Nie ma 100% metod, które uchronią nas przed zwyrodnieniami układu żylnego (szczególnie tymi uwarunkowanymi genetycznie), lecz  istnieje pewien zestaw zachowań, które pomogą ograniczyć ich skutki i zmniejszyć dyskomfort z nimi związany.

Co możemy zrobić?
  1. Zmienić tryb życia z siedzącego na aktywny. Do codziennych zajęć powinniśmy włączyć co najmniej półgodzinną dawkę ruchu, np. spacer, jogging, nordic walking.
  2. Wypracować zachowania odciążające układ krwionośny kończyn dolnych, czyli odpoczywać z lekko uniesionymi nogami opartymi na miękkiej poduszce.
  3. Zniwelować nadwagę.
  4. Spożywać posiłki bogate w witaminy i składniki mineralne, zawierające produkty zbożowe, warzywa i owoce, mięso, ryby, warzywa strączkowe.
  5. Spożywać odpowiednią ilości wody, czyli około 2 litrów wyłączając z tego kawę i herbatę.
  6. Nosić rajstopy uciskowe, które wspierają ścianki naczyń i zapobiegają ich rozszerzaniu.